Kirike Oy är en Outokumpu-baserad maskinverkstad som specialiserar sig på kontraktstillverkning av underenheter till maskiner som arbetar under krävande och slitsamma förhållanden. Företaget har över 40 års erfarenhet, moderna maskiner och utrustning samt certifierade verksamhetssystem. Kundernas framgångar och Kirikes personals välbefinnande är kärnan i allt vi gör.


”Kirike imponerade med en fungerande extern styrelse, något som saknas i många bolag av den här storleken. Verksamheten var välorganiserad och strukturerad redan från första mötet, säger Patrions headhunters Kari Kekäläinen och Jari Luoma.”


Hur hanterade Patrio sökprocessen enligt grundaren Markus Kuoppamaa?
”Ansökningsprocessen var väl förberedd och det var en faktor som bidrog till att rekryteringen kunde genomföras inom den planerade tidsramen. Patrio var konsekvent och informationsflödet i båda riktningarna var tydligt.”


En förändring eftersträvades. Hur uppnåddes förändringen och hur återspeglas den i Kirike Ltd:s verksamhet?
”I linje med bolagets strategi har säljfunktionen separerats från VD-rollen och den tidigare VD:n har fortsatt sitt förtjänstfulla säljarbete.
De nya vindar som den nya VD:n har fört med sig har inneburit förändringar i organisationen samt i den dagliga driften och effektiviseringen av verksamheten – allt börjar med ledarskap.”


Heikki Hintikka, du har nu varit VD för Kirike Oy under en tid. Har rollen och bolaget levt upp till det du beskrev i Teaser?
Uppdraget och bolaget har svarat väl mot vad som beskrevs i Teasern, Teasern var omfattande och öppen.


Vad tycker du att bolaget ska tänka på när man startar en krävande sökprocess?
”Företaget bör vara extremt ärligt mot sig själv när det gäller att definiera de initiala uppgifterna och företagets engagemang i processen bör vara starkt.”


Vad tror du är fallgroparna med direktrekrytering eller rekrytering i allmänhet?

”Jag tror att de största riskerna för misslyckande är om det inte finns fullständig öppenhet mellan alla parter (företag, headhunter, kandidater). Jag tror också att en alltför lång process och brist på kommunikation av situationer till de inblandade parterna också är stora fallgropar.”