Innostuin itsekin kirjoittamaan muutaman sanan myyntityön merkityksestä omalle ja yrityksen hyvinvoinnille. Olen ollut aina asiakasrajapinnassa hyvin vahvasti kiinni tehtävästäni riippumatta.
Nykyisessä työssäni Headhunterina koen myyväni koko ajan; myyn Patrion palvelun ja itseni asiakkaille päästäkseni esittelemään tehokkaan toimintatapamme löytää parhaat ihmiset vaativiin tehtäviin. Sen jälkeen myyn toimeksiantajan yrityksen ja position siihen sopiville henkilöille saadakseni heiltä hakemuksen. Lopuksi vielä myyn positioon huntatun henkilön toimeksiantajalle. Koko Headhunting-prosessissa korostuvat avoimuus ja rehellisyys.
Minun mielestäni hyvän myyjän tunteekin juuri avoimuudesta ja rehellisyydestä.
Millä muilla arvoilla voisi kuvitella houkuttelevansa ihmisen vaihtamaan hyvän työpaikan toiseen? Korostan aina rekrytoivan yrityksen ja Headhunterin vastuullisuutta: emme voi houkutella ketään vaihtamaan työpaikkaa heppoisin perustein, koska työpaikan vaihto on kenelle tahansa iso asia ja koskee usein henkilön itsensä lisäksi myös hänen puolisoaan ja lapsiaan.
Hyvä myyjä on siis myös vastuuntuntoinen.
Vastuuntuntoisuuden mukana käsi kädessä kulkee luotettavuus. Hyvän myyjän sanaan voi aina luottaa, yllätyksiä ei tule. Nykyään tuntuu olevan tapana luvata ihan kaikki ajattelematta voidaanko lupaukset pitää – ei ole hyvä juttu! Hankin kerran ERP-järjestelmän ja myyjällä oli mukana tekninen asiantuntija ja yhdessä lupasivat toteuttaa kaikki erityistarpeet. No onnistuiko? Ei tietenkään, ei sinne päinkään. Mistä tietää voiko myyjän sanaan luottaa? Onneksi on nykyään some, mistä löytyy sekä positiivista että negatiivista tietoa… minkä taakseen jättää sen edestään löytää – seuraavat sata vuotta!
Hyvään myyjään voi luottaa.
Pitääkö kodinkoneliikkeen myyjän osata kaikki tekniset speksit jokaisesta koneesta? Joo varmaan olisi hyvä olla teknistä osaamista, mutta ehkä vielä tärkeämpää olisi osata selvittää asiakkaan tarpeet. Hyvä myyjä ei myy asiakkaalle astiainpesukonetta, jos asiakas on tullut ostamaan pyykinpesukoneen. Eikä yksinäiselle ihmiselle suurperheen pyykinpesuun sopivaa massiivikonetta… Hyvä myyjä kuuntelee ja kyselee. Usein asiakas ei itsekään varmasti tiedä, mitä tarvitsee. Hyvä myyjä auttaa asiakasta ratkaisemaan ongelmansa. Modernissa ratkaisumyynnissä etsitään asiakkaalle ratkaisu, joka parhaiten palvelee hänen businestaan ja tavoitteitaan. Hyvälle ratkaisumyyjälle asiakkaat ovatkin kiitollisia säästöistä, tehokkuuden nostosta yms asiakkaalle merkittävistä asioista. Hyvä myyjä auttaa asiakasta selviytymään.
Kuuntelee, kyselee, ratkaisee ongelmia, auttaa.
Tässä muutamia asioita, mitä korostaisin valitessani hyvää myyjää. Lista on vajavainen ja toivonkin siihen teidän apuanne tehdäksemme siitä kattavamman.
Hyvää kesää toivottaen ja saa soittaa jos tarvitset apua henkilöhakuihin. Lupaan myydä palvelumme sinulle kertomillani hyvän myyjän spekseillä!
Kirjoittaja on
Jari Luoma
Executive Headhunter ja hyvä myyjä / Patrio Oy Ab 0500 666 867
Photo by Hilbert Hill on Unsplash